Utrustad AB
Utrustad AB säljer kläder och utrustning via utrustad.se i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (Lag (2005:59). Utrustad AB har sitt säte i Storuman. Företagets postadress är: Skolgatan 19, 923 31, STORUMAN. Önskar du komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@utrustad.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom 48 timmar (gäller under helgfri vardag).
Avtal om köp upprättas när du slutfört din beställning och beställningen bekräftats av Utrustad via en orderbekräftelse som skickas till angiven e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Genom beställning accepterar du dessa villkor. Utrustad ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.utrustad.se kan endast avtal upprättas med kunder som har leveransadress i Sverige.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till Info@utrustad.se. Mail besvaras inom 48 timmar (gäller under helgfri helgfri vardag).
Alla priser i butiken anges i SEK, och inkluderar moms. Vi reserverar oss för eventuella prisförändringar från leverantör, momsjusteringar, valutaförändringar, fel i prislista, tryckfel, slutförsäljningar, lagerfel, etc. i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumentlagstiftning. En produkt som redan skickats från oss påverkas inte av en eventuell prisförändring som sker efter ordertillfället, till exempel i form av rea, kampanjer, rabattkoder eller förändringar i prissättningen.
Kampanjer är tidsbegränsade. Vid användande av rabattkoder är de i regel bara giltiga för ett köp och kan inte kombineras med andra erbjudanden. Kontrollera att priset blivit korrekt innan du slutför ditt köp. Utrustad AB förbehåller sig rätten att makulera order vid missbruk eller otillbörligt bruk av rabattkoder. För eventuella tillkommande fraktavgifter, läs mer under Fraktavgift.
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående aviseringBetalning hanteras genom förskottsbetalning till vårt bankgiro eller genom Klarna Checkout, som erbjuds i samarbete med Klarna AB. Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp, sedan väljer du hur du vill betala. Du kan välja på Klarna faktura, Klarna konto, att betala direkt med kort eller med banköverföring.
Klarna Checkout: Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), "Klarna", villkor. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.
Identifiering, anpassning och riskbedömning För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att fylla i adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.
Betalning, avgifter. Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout.
Vid kortbetalning via Klarna Checkout används 3D-secure.
När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.Du kan läsa de fullständiga villkoren för Klarna här.
Personuppgifter du lämnar till Utrustad AB hanteras med respekt och i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Genom att lämna dina personuppgifter samtycker du till att vi använder insamlad information för att fullgöra våra åtaganden mot dig och tillhandahålla den service du förväntar dig. Om du inte önskar att vi lagrar dina uppgifter kan du kontakta oss här.
Fri frakt gäller vid beställning över 699 kr och för leveransalternativen DB Schenker ombud eller Bussgods, eller om du hämtar ut ditt paket i vår butik (i Storuman). Fri frakt gäller endast för leveranser inom Sverige. Vid beställningsvärde under 699 kr tillkommer en fraktavgift på 69 kr för leveransalternativet DB Schenker ombud eller Bussgods.
Vi erbjuder även fraktalternativet DB Schenker Hem Dag med Kvittens. Det kostar alltid 129 kr.
Frakt inom EU kostar 259kr.
Vi erbjuder fri returfrakt inom Sverige på alla produkter som är giltiga att returnera. Sverige. Kontakta oss för att få en returfraktsedel. Vi godkänner enbart returer som skickas med returfraktsedel från oss. Fri returfrakt gäller endast för en retur per köptillfälle.Våra normala leveranstider är 2-5 arbetsdagar, om inte annat anges vid beställning. Beställningar lagda på helger skickas tidigast på nästkommande vardag. Undantaget är produkter som ska monteras eller modifieras på något sätt. Då kan det tillkomma 2-3 arbetsdagar (oftast gör vi det samma dag, men det är ingenting vi kan garantera).
Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: Info@utrustad.se. Vi levererar med DB Schenker eller Bussgods. Har vi av någon anledning inte möjlighet att leverera inom avtalad tid meddelar vi dig som konsument i första hand via mail. Vi meddelar då om ny leveranstidpunkt och du som konsument har då möjlighet att häva köpet om förseningen är av väsentlig betydelse, detta gäller även specialbeställningar.
Hos utrustad finns produkter som enbart är tillgängliga online då dessa finns på fjärrlager. Därför kan det bli två olika leveranser av din order (en från vart lager). Du ser detta när du beställer produkten (under knappen där du lägger produkten i varukorgen). Vi använder då samma leveransmetod för båda leveranserna. Är det varor som ska monteras eller på annat sätt specialanpassas kan det medföra några dagars längre leveranstid.Vi tar ansvar för varor som skadas under leverans till dig. Det är viktigt att du direkt tar en bild på det skadade godset när du mottagit paketet och reklamerar det direkt till postombudet. Du kan även kontakta oss så hjälper vi dig att få ersättning för den skadade varan.
Vi tar även ansvar för varor som kommer bort när vi levererat dem från vårt lager till dig eller fram till ditt postombud. Har du inte mottagit ditt paket inom rimlig tid, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig vidare.
När du returnerar en vara till oss så är det du som kund som ansvarar för godset. Det är mycket viktigt att du packar ner varan noga så att inte varan eller originalförpackningen skadas. Använd aldrig originalförpackningen som yttre emballage för då skadas den. Vid skadad originalförpackning (som uppkommit av orimlig hantering, skada som uppkom vid öppning av förpackning är självklart godtagbart) kommer vi att begära en värdeminskningsersättning av dig som kund.
Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för paket som inte hämtats ut från ombudet. Avgiften (fn 300 SEK) avser kostnaden för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringskostnad. Paket ligger vanligen kvar i cirka 14 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring ditt paket, kontakta oss på info@utrustad.se.
Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Utrustad AB erbjuder totalt 30 dagars fri returrätt, undantaget varor med ”bäst före datum” eller varor som specialanpassats, som i enlighet med DAL-lagen inte gäller under ångerrätt. Returrätten om 30 dagar delas upp i 14 dagars ångerrätt, samt ytterligare 16 dagar med förlängt öppet köp.Vid köp av badkläder och underkläder får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan ej returneras. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.
Om du som kund har hanterat varan i större omfattning än nödvändigt för att fastställa egenskaper och/eller funktion har Utrustad rätt att ta ut en ersättning för varans värdeminskning. Detta gäller även varans förpackning (ej yttre emballage). Om förpackningen har skadats mer än vad som krävs för att öppnas kan en ersättning för värdeminskning komma att tas ut. Vi vill uppmana till försiktighet vid hantering av vara som eventuellt ska returneras och att packa varan noga vid retur. Använd gärna emballage som varan kom i. Vid osäkerhet går det alltid bra att kontakta Utrustads kundtjänst.
Vi hanterar byten som en retur och ett nytt köp; du skickar tillbaka den produkt du inte vill behålla och beställer enkelt en ny via vår hemsida.
Konsumenten ska vid nyttjande av ångerrätt meddela handlaren via meddelande om nyttjande om ånger samt återsända varan inom 14+16 (totalt 30) dagar från det att konsumenten har varan i sin besittning. Infaller ångerfristen på en helgdag förlängs den till nästkommande vardag. Returadress: Utrustad, Skolgatan 19, 923 31 Storuman.
Om du som konsument ångrar ett avtal enligt reglerna i lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS2005:59) kan du använda dig av konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.Vid returer av produkter som ingår i ett kombinationserbjudande, exempelvis "få en produkt när du köper en annan produkt", "tillbehör på köpet" eller "ta tre betala för två", betalar du fullt pris för den/de vara/varor du behåller. Detta justeras vid återbetalning av ditt köp.
Då din retur mottagits, hanterats och godkänts av oss sker återbetalningen från oss, om du valt att förskottsbetala varan, eller via Klarna, enligt konsumentköplagen och senast inom 14 dagar efter det att vi mottagit returnerade varor. Om du valt att betala med faktura rekommenderar vi att du betalar fakturan eller kontaktar Klarna för att förlänga betaltiden, för att undvika risken för onödiga påminnelseavgifter. Du får ett e-postmeddelande med information om återbetalning.
Varan du köper av oss ska vara felfri vid leverans. Som konsument har du enligt lag rätt att reklamera i upp till tre år från köpet, dock inom skälig tid (två månader) från att fel upptäckts. Vid eventuell reklamation kontakta då oss på info@utrustad.se och uppge ditt fullständiga namn, ditt order-/ kvittonummer, en kortfattad beskrivning av orsak till reklamation, en bild på skadan om detta är möjligt samt dina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadress). Utrustad förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i sista hand återköp.
Vi ber dig att rengöra produkten innan den skickas till oss.
Vid reklamation står Utrustad för fraktkostnader, det är därför viktigt att du använder dig av de frakthandlingar som skickas från Utrustad. Produkten/-er som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses inte av Utrustad.
Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar tex inte fel orsakade av normalt slitage.Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Vi reserverar oss för eventuella textfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation utan föregående avisering. Vi reserverar oss för fel i priser, fel i kampanjkoder, prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser.
Vid eventuella felaktigheter förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga ordrar.Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm), se arn.se.
För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Länk till ARN hittar du Här (https://www.arn.se/ Allmänna Reklamationsnämnden Box 174)
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.